כרטיסי ביקור – נעים להכיר

בעולם העסקים, כאשר לכל הצדדים יש אינטרס ברור ליצור שיתוף פעולה רווחי ויעיל, ברור כי שמירה על קשר היא אמצעי חיוני ומהותי. בעבר, אך גם כיום, היוו כרטיסי ביקור את האלמנט הראשון במעלה בכל מפגש עסקי ובכל אינטראקציה בין שני בעלי עניין או בין קבוצה שהתלכדה סביב רעיון או נושא מסוים. יתרה מכך, ישנן תרבויות שבהן אי הגשת כרטיסי ביקור לצד השני בתחילת הפגישה נחשבת, ממש, לפגיעה בכבוד ויוצרת מצב שבו אין שום סיכוי לסגור עסקה או, לפחות, לתחושה לא טובה לאורך הדרך.

כרטיס ביקור לעולם העסקים… לפני שניכנס לפרטי פרטים, מעניינים יותר יש לציין, באשר למנהגי עולם העסקים, נאמר כמה מילים על אותם כרטיסי ביקור המציפים אותנו ומקיפים אותנו מכל עבר. מטרת כרטיסי הביקור היא ברורה לעין וגלויה מאין כמותה, פשוט לספק לצד המקבל את מרב הפרטים הרלוונטיים על בעל הכרטיס, עיסוקו והתחום בו הוא מתמחה, במינימום המלל ובמקסימום הפשטות האפשרית. רבים מאלו המזלזלים בחשיבות כרטיסי ביקור כאמצעי שיווקי ומכירתי ראשון במעלה, פשוט מפספסים אלמנט פרסומי משמעותי ביותר, שיכול להוביל אותם למחוזות גבוהים יותר מאלו שבהם הם נמצאים, גם בעידן של רשתות חברתיות, מאגרי מידע דיגיטליים ורשימות תפוצה גלובליות.

מאחורי כרטיסי ביקור איכותיים ויוקרתיים עומד איש קריאייטיב מיומן, מעצב גרפי מוכשר והמון מחשבה, לעיתים אפילו של צוות חשיבה שלם. כרטיסי ביקור אפקטיביים הם אלו שמשלבים רצינות, מקצועיות, צבע, תוכן ועניין לכדי כרטיס מלבני קטן הנכנס לכיס החולצה או לארנק. עסקה טובה מתחילה בכרטיס ביקור איכותי… כרטיסי ביקור, כאשר הם מועברים מיד ליד בפגישות עסקיות, משמשים גם כסוג של "שוברי קרח" (Ice Breakers) ומאפשרים נקודת מפגש ראשונית בין הצדדים ופתח לשיחה פתוחה, לאו דווקא בנושא הפגישה.

כפי שציינו לעיל, במקומות שונים בעולם משמשים כרטיסי ביקור ודרך הצגתם והעברתם מאיש לרעהו מעין טקס שמקורו בתרבות או במנהגים מסורתיים. ביפן, כפי שודאי רבים יודעים, הגשת כרטיס ביקור מלווה בטקסיות רבה וברוב רושם מצד המארח, ובכך הוא מעיד על הערכתו את האורח ואת תשומת לבו המלאה אליו, ואילו בארה"ב נהוג להניח את כרטיסי הביקור בצד השולחן לאחר שהמארח קורא לאורחו בשם הפרטי הרשום על הכרטיס, ואז השיחה עוברת לרמה האישית. בישראל, כפי הנראה, עדיין לא השתרשה תרבות עסקית עמוקה ומעוגנת בנהגים ובמנהגים ולכן מרחב הפעולה הוא רב ומגוון. בכל מקרה, ובכל מצב, אסור שאיש עסקים או בעל עסק חפץ מוניטין טוב והצלחה בעסקים ייוותר ללא האלמנט הראשון בחשיבותו בכל פגישה, כי ידוע, גם ובעיקר בעסקים כי אין הזדמנות שנייה לתקן רושם ראשוני, וכרטיס ביקור איכותי מהווה את הרושם הראשוני הטוב והאפקטיבי ביותר לכל בעל עסק או בעל אינטרס כלכלי.

חזור לדף המאמרים